سيارة المستقبل تعمل بالهواء المضغوط تسير عشر ساعات من دون حاجة لإعادة تزويدها مجددا
باريس ـ رويترز: تصور الكاتب الفرنسي جول فيرن في القرن التاسع عشر، عالما خياليا في المستقبل، حيث تعمل السيارات بالهواء... واثبتت الايام انه لم يكن حالما تماما، اذ ابتكر المهندس جي نيجر هاوي السيارات التي تهتم بحماية البيئة، سيارة تعمل بالهواء المضغوط، ويأمل ان تجوب الطرق في جميع انحاء العالم خلال السنوات القليلة المقبلة.
وتدار السيارة بتسخين هواء بارد مضغوط بما يعادل 300 أمثال الضغط الجوي، وتغذي به اسطوانات مكابس محرك السيارة.
ولا يحدث اي احتراق خلال هذه العملية اي ليس هناك تلوث. ويقول نيجر ان الهواء المنبعث من انبوبة العادم أنظف من الهواء الداخل اليها بفضل مرشح داخلي. ويمكن تزويد السيارة بالهواء في المنزل باستخدام مكبس كهربائي، ويأمل نيجر ان يتمكن السائقون يوما ما، من تزويد سياراتهم بالهواء في محطات خاصة في ثلاث دقائق، مقابل مبلغ لا يزيد عن ثلاثة دولارات.
ويقول نيجر الذي عمل سابقا في صيانة سيارات سباقات الفئة الاولى، ان تكلفة السيارة ستبلغ 6800 يورو (6700 دولار) وتضم صفا واحدا من المقاعد يتسع لثلاثة افراد وهي تشبه قليلا سيارة «سمارت» الصغيرة التي تنتجها «ديملر كرايسلر». ويضيف نيجر، بينما تسير سيارته التي تشبه اللعبة وسط احدث السيارات الرياضية في معرض باريس للسيارات «نحتاج بديلا للسيارات التي لا تتوقف عن استهلاك البنزين، لذا قررت تصنيع سيارة بديلة».
ويعترف نيجر الذي عمل في تصنيع السيارة طيلة عشرة أعوام، بأن الامر يبدو خياليا. لكنه يقول ان عشرات العاملين في صناعة السيارات الذين سخروا من ابتكاره في اول الامر، يأتون لجناحه لالقاء نظرة عن قرب. ويشير البعض الى أنه على الرغم من عدم انبعاث أي ملوثات من السيارة، فان الكهرباء المستخدمة لضغط الهواء تأتي من محطات للطاقة تتصاعد منها أدخنة او تتخلف عنها نفايات نووية خطيرة.
ولا تزال كثرة عدد المرات اللازمة لاعادة تزويد السيارات التي تعمل بالكهرباء بالطاقة، تمثل العقبة الرئيسية الثانية امام تصنيع هذا النوع من السيارات تجاريا. ويقول بعض الخبراء انه لا مبرر للاعتقاد باختلاف الامر بالنسبة للسيارة التي تعمل بالهواء. وقال جون وورمالد من بيت الخبرة «اوتوبوليس» ان «فكرة انتاج سيارة تعمل بالهواء ليست سخيفة كليا». واضاف انه جرى استخدام قاطرات تعمل بالهواء لحفر انفاق للسكك الحديدية في جبال الالب لتجنب انبعاث أدخنة سامة. وتابع القول «ولكن مثلما هو الحال بالنسبة لجميع هذه الافكار الرائعة فان المشكلة هي في كمية الطاقة التي يمكن تزويد الخزانات بها، ومن المرجح ان يكون مدى السيارة محدودا ولا أعتقد انها ستنجح».
وقال نيجر ان سيارته التي اطلق عليها اسم «سيتي كات» يمكن ان تسير نحو عشر ساعات كحد اقصى بسرعة منخفضة من دون حاجة لاعادة تزويدها بالهواء. ويؤكد أن ذلك لا يمثل مشكلة اذ يمكن تزويدها بالهواء في المنزل. ويعلق وورمالد ان ذلك يحتاج الى مرأب خاص أو مساحة في موقف لانتظار السيارات.
ويقول نيجر ان اقصى سرعة للسيارة 110 كيلومترات في الساعة ويعترف بانها ستعمل فقط داخل المدينة، وانه على الارجح لن يقنع اصحاب السيارات بالتخلي عن سياراتهم السريعة من انتاج «مرسيدس» و«بي ام دبليو» في الوقت الحالي. وقال ان «سيتي كات»، «ليست بديلا حقيقيا للسيارة العادية. انها سيارة حضارية. سنسوقها كسيارة ثانية للسيدات بصفة خاصة، اللواتي يملن لاقتناء سيارات اصغر يستخدمنها لمسافات اقصر».
ويصف نيجر نفسه بانه هاو للسيارات يهتم بحالة الكوكب وليس احد دعاة حماية البيئة. وقال «أومن بشدة ان السيارة تعني الحرية وان الناس لن يتخلوا عن حريتهم مهما كان الضرر الذي تلحقه بالبيئة. السبيل الوحيد لانقاذ كوكب الارض هو ابتكار سيارة لا تدمره». والسيارات التقليدية التي تعمل بالبنزين مسؤولة عن انتاج عشرة في المائة من ثاني اكسيد الكربون الناتج عن الاستخدامات البشرية والمسؤول عن الاحوال الجوية غير العادية ومجموعة من الكوارث الطبيعية.
وبدلا من بيع السيارة مباشرة تعرض شركة موتور ديفلوبمنت انترناشيونال التي يمتلكها نيجر على المستثمرين مصنعا يضم الالات اللازمة لانتاج السيارة. وقال نيجر «نهدف لتسيير اول سيارة في منتصف 2003 وان تباع اول سيارة في اواخر 2004». وقال ان شركته باعت بالفعل 32 مصنعا صغيرا وتأمل ان يرتفع الرقم الى 300 في الاعوام القليلة المقبلة. ويستطيع كل مصنع انتاج اربعة الاف سيارة سنويا. وقال نيجر «التكنولوجيا موجودة، كل ما نحتاجه الان الوقت والمال اللازم لاقامة المصانع وتشغيلها».
Car of the future Pneumatic going ten hours without the need to re-provide it again
PARIS (Reuters) depicting the French writer Jules Verne in the nineteenth century, a fantasy world in the future, where she works automobile air days ... and proved he was not quite as soon, as the engineer invented Ji Niger amateur cars that is committed to protecting the environment, car Pneumatic and hopes that roam the roads all over the world during the next few years.
And managed the car heats the cold air compressed equivalent to 300 times the atmospheric pressure, and feed its cylinder car engine pistons.
Any combustion does not occur during this process there is not any contamination. Niger says that the air emitted from the exhaust pipe is cleaner than the air inside it, thanks to an internal candidate. And it can supply the car with air at home using an electric piston, and hopes to be able Niger bikers someday, to provide air their cars in a private stations in three minutes, for an amount not more than three dollars.
He says Niger who previously worked in the maintenance of cars racing for the first category, the car will cost 6800 euros ($ 6700) includes a description of one of the seats can accommodate three members of a small car a bit like «Smart» produced by «Daimler Chrysler» that. He adds Niger, while moving his car, which is similar to the game amid the latest sports car at the Paris Motor Show «We need an alternative to cars that do not stop for gasoline consumption, so I decided to alternative car manufacturing».
Niger, which recognizes work in car manufacturing over ten years, that it seems imaginary. But he says that dozens of workers in the automotive industry who mocked invented in the first place, come to his suite to take a closer look. Some point out that although there is no emission of pollutants out of the car, the electricity used to compress air comes from power plants, including fumes rising or falling behind in serious nuclear waste.
The large number of times necessary to re-supply of electric vehicles powered, represents the second major obstacle to the manufacture of this type of car is still commercially. Some experts say that there is reason to believe it's different for a car that works with air. Said John Ormald of the house expertise «Aotoboles» that «the idea of a car pneumatic output is not entirely silly». He said he had been using pneumatic locomotives to dig tunnels for railways in the Alps to avoid the emission of toxic fumes. He continued to say «But just as is the case for all these wonderful ideas, the problem is in the amount of energy that can be supplied by reservoirs, is likely to be limited over the car I do not think it will succeed».
Niger said that his car, dubbed «City Cat» can go about ten hours max at low speed without the need to re-provide them with air. And it confirms that it is not a problem as it can be equipped with air in the house. And it attached Ormald and this needs to be a special space in the garage or parking position.
Niger says that the maximum speed of the car 110 kilometers per hour and will work only recognized as being within the city, and he probably will not persuade car owners to give up their cars fast of «Mercedes» and «BMW» production at the moment. He said the «City Cat», «is not a real alternative to regular car. It's a civilized car. Ssanzogaha as a car again for women in particular, who tend to purchase smaller cars use it for shorter distances. »
Niger and describes himself as a savvy cars cares about the status of the planet and not a single environmentalists. He said «strongly believe that the car means freedom and that people will not give up their freedom regardless of the damage caused to the environment. The only way to save the planet is to create a car does not destroy ». Conventional gasoline cars are responsible for ten per cent of the production of carbon dioxide resulting from human and responsible for the unusual weather and a range of natural disasters uses.
Instead of selling the car directly Motor Company International Development is owned by the Niger presented to investors includes factory machinery needed to produce the car. He said Niger «We aim to conduct the first car in mid-2003 and sold its first car in late 2004». He said that his company has already sold 32 small factory hopes that figure rises to 300 in the next few years. And all four can produce thousands of factory cars a year. He said Niger «technology exists, all we need now is the time and money needed to set up factories up and running.»
تعليقات
إرسال تعليق